perjantai 11. helmikuuta 2011

Sopivia hakusanoja blogin hakukoneoptimointiin

Blogin hakusanaoptimoinnin toimenpiteethän ovat aivan samoja olivat hakusanat, joita optimoidaan sitten mitä tahansa. Lienee kuitenkin järkevää myös uhrata pari ajatusta sille millaisille hakusanoille blogia kannattaa hakukoneoptimoida. Ei nimittäin ole mitään järkeä blogin hakukoneoptimoinnista sanoille, joilla ei tehdä riittävästi hakuja tai hakusanoille, joilla kilpailu on niin kovaa, että hakutulosten kärkisijoille ei ole realistisia mahdollisuuksia yksityishenkilön ylläpitämällä yksittäisellä blogilla. Esimerkiksi tällaisista hakusanoista voi ottaa globaalien suuryritysten nimet. En väitä, että olisi mahdollista mutta lienee aika teoreettinen mahdollisuus, että saisit blogisi hakusanaoptimoitua hakutulosten ykköseksi vaikkapa sellaisilla hakusanoilla kuin Shell, Nokia, Microsoft tai Ford. Toki näillä hakusanoilla tehdään niin paljon hakuja, että jo sijoittuminen kymmenennelle sijalle hakutuloksissa (etusivun alalaitaan hakutuloksissa), saattaa tuoda melkoisen liikenteen.

Ensimmäinen sääntö blogin hakukoneoptimoinnissa toki on se, että hakusanojen pitää oikeasti liittyä sisältöön, jota blogissasi on. Itse tapaan lähestyä asiaa niin, että ensin kirjaan itse pitkän listan mahdollisista hakusanoista, jotka saattaisivat tulla kyseeseen hakukoneoptimoinnissa. Sen jälkeeen menen Googlen avainsanatyökaluun (löytyy helposti google haulla "Avainsanatyökalu"). Tämän avulla google ehdottaa omien sanojeni pohjalta hakusanaehdotuksia ja sen avulla pystyy myös näkemään paljonko kyseisellä hakusanalla tehdään kuukausittaisia hakuja. Esimerkiksi sanalla "sisustusblogi" tehdään googlen palvelun avulla kuukausittain 5400 hakua. Tämä antaa hyvin suuruusluokkaa millaiseen kävijämäärään voi päästä blogilla, joka sijoittuu hakutuloksissa ylimmäksi. Riippuen monesta seikasta, eikä vähiten sivustosi nimestä ja esittelytekstistä, hakutulosten ensimmäinen saattaa saada 20-60% niistä kävijöistä, jotka hakevan sistusblogia googlella. Realistinen tavoite voisi olla saada tällä hakusanalla kuukaudessa 1000-2000 vierailua blogillesi, jos saat sen hakutulosten kärkeen, mikä ei välttämättä tule olemaan helppoa. Tekemäni haun perusteella nykyistä ykkössijaa pitävä sisustusblogi on varsin hyvin optimoitu. Sen sijaan sen jälkeisille sijoille 2-5 saattaa olla helppokin nousta.

Jos tavoitteenasi on vain pitää hauskaa blogia ja saada sille seuraajia saattaa tämä olla täysin riittävä kävijämäärä ja "sisustusblogi" järkevä hakusana blogin hakukoneoptimointiin. Erityisesti kun huomioi, että varsin pienellä vaivannäöllä sisustusblogin saisi nousemaan etusivulle hakutuloksiin. Jos sen sijaan odotat sisustusblogilta edes kohtuullisa mainostuloja ei tämä kävijämäärä riitä. Silloin pitää asettaa rima korkeammalle ja pyrkiä optimoimaan blogi hakutulosten kärkeen myös hakusanalla sisustus. Sillä tehdään avainsanatyökalun mukaan globaalisti yli 100 tuhatta hakua, joista noin 90 tuhatta Suomesta. Jos tällä hakusanalla onnistuu sijoittamaan bloginda hakutulosten kärkeen voi realistisesti odottaa sivustolleen kuukausittain kävijämäärää, joka on viisinumeroinen. Valitettavasti kääntöpuolena tässä on se, että hakusanalla sisustus googlen hakutulosten etusivu täyttyy selvästi varsin laadukkaista hakutuloksista joten oman blogin saaminen hakutulosten TOP 10 ei tapahdu hetkessä. Itselläni ei ole sisustusblogia mutta jos sellaista alkaisin pitämään jatkaisin todennäköisesti etsintää ja pyrkisin löytämään vielä jonkun muun sisustusaiheisen hakusanan, jolle blogini hakukoneoptimoisin. Lähtisin etsimään sisustusaiheista sanaa, jolla hakuja tehdään mielellään useampia kymmeniä tuhansia, mutta joka ei ole yhtä kilpailtu kuin itse perussana "sisustus".

1 kommentti:

  1. Hei! Kiitos loistavasta postauksesta! Olen juuri laittamassa sisustusblogia pystyyn, joten aihe osui hyvin lähelle. :) Mukavaa viikkoa!

    -Lisa

    VastaaPoista