tiistai 8. helmikuuta 2011

Sekalaisia vinkkejä blogin hakukoneoptimoinnista

Tähän kirjoitukseen olen koonnut kokoelman löytämiäni yleisiä ohjeita hakukoneoptimoinnista. Kaikkien niiden toimivuudesta en ole itse täysin vakuuttunut ja siksi kommentoinkin niitä välillä.

Google pitää vanhoista ja vakiintuneista sivustoista. Tämä monella hakukoneoptimointi sivustolla mainittu seikka pitää paikkansa. Ensimmäisinä viikkoina ja kuukausina uuden sivuston on vaikea päästä korkealle Googlen hakutuloksissa. Esimerkiksi viime talvena tein itse eräälle vahvasta kesäsesongista nauttivalle yritykselle uudet verkkosivut. Sivut valmistuivat tammikuussa ja vei monta kuukautta ennen kuin ne taitavalla hakukoneoptimoinnilla saatiin nousemaan yrityksen myymien tuotteiden nimillä haettaessa hakutulosten kärkeen.

Toivotut hakusanat saavat suuremman painoarvon otsikoissa ja jos ne lihavoidaan. Näistä ensimmäinen omien kokemustenikin mukaan pitää paikkansa mutta itse leipätekstiin kirjoitettuna hakusanan lihavoinnista en ole huomannut olevan merkittävää apua.

Google pitää pitkistä kirjoituksista. Tämä pitää paikkansa ainakin sen vuoksi, että pidempään tekstiin on helppo sijoittaa hakusanoja luontevasti blogin hakukoneoptimointia ajatellen. Joissain lähteissä mainitaan erikseen, että yli 300 sanaiset tekstit saisivat Googlessa suuremman arvon. Itse en ole testannut onko 299 sanainen teksti huonompi kuin 301 sanainen mutta yleisesti ottaen pidempi kirjoitus on usein parempi.

Varo piilottamasta tarkoituksella tai vahingossa hakusanoja. Maailmalla on monia sivuja, jotka yrittävät nousta hakutulosten kärkeen valheellisin keinoin. Esimerkiksi aikuisviihdesivusto saattaa yrittää piilottaa sivuunsa asiatekstiä, jotta se nousisi hakutulosten kärkeen myös muilla kuin alaan liittyvillä hakusanoilla. Siksi Google tarkkailee tällaisia ja nämä yritykset laskevat sivuston arvostusta hakutuloksissa. Älä siis koskaan kirjoita taustan väristä tai sitä lähellä olevaa tekstiä tai kirjoita niin pienellä fontilla, että se ei ole silmin luettavissa. Google saattaa tulkita tällaiset huijausyrityksiksi ja sivustosi sijoitus hakutuloksissa laskee sen vuoksi. Blogin hakukoneptimoinnissa ei siis kannata yrittää huijata hakukonetta.

Päivitä blogiasi ahkerasti ja säännöllisesti mutta säilytä fokus. Google pitää sivustoa joka päivittyy säännöllisesti parempana ja arvelee sen tarjoavan tuoretta tietoa ja siksi päivitysaktiivisuus vaikuttaa hakutuloksiin. Tämä on järkevää. Tuskin kukaan haluaa lukea viimeksi 2008 päivitettyä blogia enää 2011. Muista kuitenkin, että blogisi fokus täytyy säilyä eli älä rönsyile kirjoituksissa liikaa. Jos sivustosi sisältö muuttuu liiaksi Google saattaa jopa luulla, että tähän verkko-osoitteeseen on tullut uusi sivusto ja silloin menetetät sen edun mikä vanhemmalla sivustolla on hakutuloksissa. Kuten jo aiemmin kirjoitin google siis arvostaa vanhempia sivustoja korkeammalle kuin uusia. Blogin hakukoneoptimointi on siis pitkäjänteistä työtä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti