torstai 28. huhtikuuta 2011

Hakukoneoptimointi - Millaiset ovat helppoja hakusanoja hakukoneoptimoida

Jos haluat oman sivustosi hakutulosten kärkeen, on helpoimpia tapoja löytää sanoja, joihin on aiemmin kohdistunut hyvin vähän hakuja mutta, jotka jostain syystä ovat nyt nousseet ihmisten mieliin ja joita haetaan. Tällaisilla hakusanoilla hakukoneoptimoinnissa ei välttämättä tarvita ihmeellisiä temppuja. Saattaa riittää, että nimi tai sana tulee mainituksi otsikkotasoisessa tekstissä ja muutamia kertoja jossain leipätekstissä.

Kuvitteellisena esimerkkinä voisi käyttää vaikkapa ennestään tuntematonsa Perussuomalaisten kansanedustajaa. Aiemmin hänen nimellään löytyviä sivustoja on ollut hyvin vähän mutta nyt hänen nimeensä kohdistuvia hakuja on varmasti runsaasti. Vastaavia esimerkkejä asioista, joista ihmiset yllättäen haluavat tietoa on helppo löytää lisää.

torstai 7. huhtikuuta 2011

Esimerkki huonosta hakukoneoptimoinnista: Stockmann Hullut Päivät

Kokeilkaa hakea netistä hakusanalla "Hullut päivät kevät 2011". Hakutulosten ensimmäiselle eikä toiselle sivulle ei tule Stockmannin omaa nettisivua eikä edes Stockmannin omaa Hullut Päivät -kampanjasivua. Vasta kolmannen sivun viimeisenä tulee Stockmannin omien nettisivujen rekrytointiosion vanha ilmoitus, jolla on haettu henkilökuntaa nyt käynnissä oleville Hulluille Päiville.

En ihmettelisi vaikka tämä blogikirjoitus nousisi hakutuloksissa hakusanoilla Hullut Päivät kevät 2011 Stockmannin omien sivujen edelle.

maanantai 4. huhtikuuta 2011

Millaislla hakusanoilla kannattaa hakukoneoptimoida?

Ennen kuin alat optimoimaan verkkosivuasi jollekin tietylle hakusanalle tee riittävästi hakuja tällä hakusanalla ja sen taivutusmuodoilla sekä tarkista Ad Words Avainsanatyökalun avulla paljonko tähän hakusanaan kohdistuvia hakuja googlella tehdään Suomessa ja globaalisti. Jos tavoitteenasi on 10000 kävijää kuukaudessa, voit miettiä yritätkö saada tämän kävijämäärän sivuillesi hakukoneoptimoimalla sanaa, jota haetaan yli 100000 hakua kuussa ja pyrit saamaan näistä hakijoista 10%, vai hakukoneoptimoitko mieluummin useaa sanaa, joita haetaan vähemmän, mutta joiden hakutulosten kärkeen sinun on helpompi päästä. Jos olet hakukoneoptimoinnin asiantuntija voi ensimmäinen olla hyvä vaihtoehto mutta aloittelijalle on todennäköisempää lähteä liikkeelle hakusanoista, joita haetaan vähemmän, mutta joissa myös kilpailu on vähäisempää verkkosivujen kesken.