tiistai 29. maaliskuuta 2011

Blogiviestien määrä ja päivitystiheys vaikuttavat hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneethan yrittävät arvioida sivuston kiinnostavuutta lukijoiden silmissä ja perustaa hakutulosten esittämisjärjestyksen siihen, miten kiinnostaviksi hakukoneet kokevat blogin sisällön. Näin ollen on luontevaa, että hakukoneet arvostavat enemmän blogeja, joissa on enemmän sisältöä ja blogiviestejä ja joita päivitetään säännöllisesti. Sattumalta huomasin hiljattain kahdessa blogissani ison eron hakukonesijoituksissa kun blogiviestien määrä niissä ylitti 100 viestiä. En ole aiemmin huomannut vastaavaa, enkä tiedä oliko nytkin kyse sattumasta mutta mielenkiintoinen sattuma kuitenkin. Eräässä muussa blogissani on menossa 100 viestin raja myös kohta rikki, joten odotan mielenkiinnolla miten sen hakukonesijoituksille käy rajapyykin kohdalla. Ei kovin tieteellistä mutta kuitenkin tällaista empiiristä hakukoneoptimointitutkimusta.

lauantai 26. maaliskuuta 2011

Hakukoneiden indeksointinopeus hakukoneoptimoinnissa

Viime viikolla kun avasin muutamia uusia verkkosivuja seurasin samalla sitä miten nopeasti Google tärkeimpänä hakukoneena indeksoi sivut. Kolmesta avaamastani sivusta se, johon oli suora linkki eräältä globaalistikin suhteellisen merkittävältä sivustolta, tuli indeksoiduksi muutamassa tunnissa kun taas kaksi muuta sivustoa sai odottaa googlen indeksointia lähes kolme vuorokautta. Linkit eivät siis pelkästään lisää sivustosi painoarvoa hakukoneissa vaan auttavat myös siinä miten nopeasti hakukoneet sen löytävät.

Sen miten google on löytänyt sivustosi voi testata helposti seuraavalla googlehaulla: site:omansivundomain.fi

Jos tämä haku ei tuota mitään tuloksia sivustoasi ei ole vielä tallennettu googlen hakukantaan. Kaikki tallentuneet alasivut tulevat myös erikseen näkyviin.

tiistai 22. maaliskuuta 2011

Millaisia kävijämääriä hyvin hakukoneoptimoitu suomenkielinen blogi voi saada?

Useimpien suomenkielisten hakukoneoptimoimattomien tavallisten blogien kuukausittaiset kävijämäärät ovat varmasti hyvin alhaisia. Kuukaisittaisia kävijöitä voi olla muutamasta kymmenestä muutamaan sataan. Näitä korkeampiin kävijämääriin pääsee toki lukuisa joukko vankan lukijakunnan saaneita blogeja mutta iso joukko blogeja kerää todella vaatimattoman määrän kävijöitä.

Keskinkertaisellakin hakukoneoptimoinnilla blogin kävijämäärää voidaan kasvattaa joitakin satoja tai jopa tuhansia kävijöitä kuukaudessa. Paljon riippuu tietysti siitä miten paljon hakuja ylipäätään kohdistuu hakusanoihin, joita olet optimoimassa. Jos esimerkiksi hakukoneptimoidaan sivua hakusanoille, joita haetaan hakukoneista 50000 kertaa kuukaudessa voidaan näistä hakijoista saada sivulle 500-5000 kävijää riippuen siitä mille sijalle hakutuloksiin pääset sijoittumaan. Yleisesti ottaen sijoitus kolmen ensimmäisen hakutuloksen joukossa tuo eniten kävijöitä. Oikeastaan hakukonesijoituksissa on kolmen merkittävää kategoriaa, joihin kuuluminen ratkaisee paljon kävijämäärästä: 1. sija hakutuloksissa tuo aina eniten kävijöitä, 2-3. sijat tuovat vielä erittäin paljon kävijöitä, 4-10. sijatkin ovat vielä hakutulosten etusivulla ja niihinkin kohdistuu paljon klikkauksia. Sijasta 11. eteenpäin oletkin jo hakutuloksissa ulkona etusivulta ja liikennemäärät jäävätkin jo huomattavasti vaatimattomammiksi.

maanantai 14. maaliskuuta 2011

Hakukoneoptimointi - Tärkein oppi älä yritä optimoida sellaista mitä sivusi ei ole

Hakukoneoptimoinnissa yksi tärkeimmistä opetuksista on se, että ainakaan pysyvästi sivuston sijoitusta ei kannata yrittää optimoida hakusanoilla, jotka ovat liian kaukana sivusi keskeisestä sisällöstä. Sisustusblogia voi yrittää vielä optimoida kärkeen hakutuloksissa, jollakin sisustustuotemerkillä tai sisustussuunnittelijan nimellä mutta ei esimerkiksi hakusanalla Stockmann, vaikka Stockmann iso sisustustarvikkeiden myyjä onkin. Valtaosa Stockmannia hakukoneesta etsivä kuitenkin hakee aivan jotain muuta ja jos saisit sivustosi nousemaan hakutulosten kärkeen nousisi sivustosi bounce rate (kuinka moni kääntyy heti pois) huimaksi. Tämä taas laskisi sijoitustasi googlen hakutuloksissa.

torstai 10. maaliskuuta 2011

Suomalaisia hakukoneoptimointiguruja - Juha Söderholm

Hakukoneoptimointia harrastavia ja työkseen tekeviä ihmisiä on Suomessa joitakin satoja. Yksi tunnetuimmista heistä on Juha Söderholm, joka poikkeuksellisesti on tehnyt sitä paljon omalla nimellään ja kirjoittaa blogia hakukoneoptimoinnista. Hakukoneoptimointia Söderholm tekee sekä asiakkailleen, että omille ylläpitämilleen sivustoille. Ylioppilaslehden haastattelussa lokakuussa 2009 Juha Söderholm kertoi omistavansa 60 aktiivista nettidomainia, joista ensimmäiset on perustettu 1997.

maanantai 7. maaliskuuta 2011

Arvokkaimmat linkit hakukoneoptimoinnin kannalta

Hakukoneet ovat vain koneita ja ne eivät osaa arvioida sivustosi mielenkiintoisuutta kuten ihmiset osaavat. Siksi hakukoneet pyrkivät päättelemään sivustosi kiinnostavuutta muista tekijöistä, joita ne osaavat mitata. Siksi hakukoneoptimoinnin kannalta sivullesi johtavat linkit ovat avainasemassa. Sivullesi johtavien linkkien määrä ja laatu on yksi tärkeimmistä kriteereistä, joilla hakukeet mittaavat sivustosi sisällön kiinnostavuutta. Siksi hakukoneoptimoinnissa ei riitä, että sivustosi sisältö on oikeanlaista. Sivustollesi pitää kohdistua oikeanlaisia linkkejä riittävästi, jotta se nousisi hakukoneiden listoilla kärkeen.

Arvokkaimpia linkkejä hakukoneoptimoinnissa ovat linkit luotettavilta ja isoilta samaa alaa käsitteleviltä sivuilta. Jos kirjoitat esimerkiksi ruokablogia linkit miltä tahansa suurelta portaalilta sen ruokaa käsittelevästä artikkelista olisi arvokas linkki. Esimerkiksi linkki iltalehti.fi ruoka-artikkelista voisi olla merkittävästi ruokablogisi arvoa nostava. Periaatteessa kaikki linkit ovat hyväksi mutta mitä isompi ja arvostetumpi (toimituksellista sisältöä) sivusto linkittää sivullesi sitä parempi.

perjantai 4. maaliskuuta 2011

Hakukoneoptimoinnissa otsikot ovat tärkeitä

Hakukoneiden indeksoidessa sivustoasi otsikoissa olevat sanat saavat huomattavasti suuremman merkityksen kuin leipätekstissä olevat sanat. Sen vuoksi muista aina huolehtia, että sanat joita haluat hakukoneoptimoida ilmenevät aina otsikoissa.