maanantai 21. helmikuuta 2011

Kannattaako hakukoneoptimointi blogissa?

Jos pidät blogia, jonka ensisijainen tavoite on kerätä vakavasti ja säännöllisesti blogia seuraavaa yleisöä kannattaa miettiä, miten paljon sisältöön antaa blogin hakukoneoptimoinnin vaikuttaa. Jos korostat liikaa joitakin hakusanoja tulee teksistäsi helposti raskasta luettavaa ja pahimmillaan lukijat kaikkoavat tökerön blogin hakukoneoptimointiyrityksen vuoksi. Siksi suosittelen malttia blogisi hakukoneoptimointiin. Kannattaa lähteä liikkeelle mieluummin varovaisesti kuin ylimitoittaa tiettyjen hakusanojen toistaminen. Tärkeintä on huolehtia, että avainsana löytyy blogiviestisi otsikosta ja muutamia kertoja itse tekstistä mielellään eri taivutusmuodoissaan. Jo avainsanan mainitseminen otsikossa saattaa vaikuttaa merkittävästi siihen miten yksittäinen blogikirjoitus näkyy googlessa.

perjantai 18. helmikuuta 2011

Hakukoneoptimointiesimerkkejä

Kokosin muutamia esimerkkejä aloista, joilla olisi aika kivasti vielä tilaa hakukoneoptimoinnille. Ei ehkä niinkään blogin näkökulmasta vaan kaupallisella näkökulmalla. Näiden kolmen varsin perinteisen toimialan lisäksi on helppo löytää monia perinteisiä liikentoiminta-aloja, joilla hakukoneoptimointia ei ole vielä hyödynnetty.

Autokauppa -hakusana
Minua ei hirveästi yllätä, että autokaupassa hakukoneoptimointia ei ole vielä ymmärretty. Hakusanalla autokauppa ensimmäisenä tulee muutamia automyyntipalstoja ja se jälkeen jotain AKE:n ohjeita. Vinkki autokauppiaille, että aika helppoa olisi oman autokaupan sivut nostaa kärkisijoille tällä hakusanalla. Ykkösenä olevan nettiauton ohi voi olla vaikea mennä mutta kakkossijalle pitäisi päästä kohtuullisen helposti.

Rakennusliike -hakusana
Autokaupan lisäksi myös rakennusalalla voisi olla tilaa hakukoneoptimoinnille. Rakennusliike tuo ensimmäisenä hakutuloksena yritysoppaan yrityshakemiston eikä suinkaan mitään rakennusliikettä.

Kampaamo Helsinki -hakusanayhdistelmä
Tällä hakusanayhdistelmällä nousee ensimmäiseksi keskustelupalstoja ja vasta sitten kenenkään kampaamon sivut. Helsinkiläisillä kampaamoilla olisi mahdollisuuksia kasvattaa kivasti kävijämääriä sivuillaan hakukoneoptimoinnin avulla.

keskiviikko 16. helmikuuta 2011

Älä aliarvioi blogiisi johtavien linkkien merkitystä hakukoneoptimoinnissa

Blogisi saattaa olla todella hieno ja sen tekstissä saattaa olla juuri sopivasti käytetty oikeita hakusanoja blogin hakukoneoptimoinnin kannalta mutta silti hakukoneoptimoinnin tulokset saattavat jäädä keskinkertaisiksi. Silloin todennäköisin syy on se, että blogisi edelle vain kiilaa liikaa vakiiintuneita sivustoja, joiden sisältö saattaa olla sinun sisältöäsi huonommin hakukoneoptiomoitua, mutta johon vain johtaa niin paljon linkkejä toisilta sivuilta, että google katsoo niiden nostavan näiden sivujen arvoa sinun blogisi ylitse.

Nopeita hakukoneoptimointituloksia odottavalle tämä saattaa olla pettymys ja vielä suurempi pettymys saattaa olla kun kerron, että usein tähän ei ole nopeaa lääkettä vaan useimmiten tähän auttaa aika. Jos blogisi sisältö on hyvää siihen todennäköisesti linkitetään luontaisesti kun lukijat suosittelevat blogiasi. Toki tätä prosessia kannattaa edesauttaa itsekin pyytämällä linkitystä kaikista mahdollisista luotettavista sivustoista, joihin uskot pystyväsi vaikuttamaan. Myös blogilista.fi tai bloglovin -tyyppisten palvelujen kautta linkkejä blogiisi syntyy luontevasti. Jos blogissasi on luontevasti keskustelupalstoilla keskusteltuun aiheeseen liittyvä kirjoitus voit myös itse linkittää keskusteluista omaan blogiisi. Kannattaa kuitenkin välttää keskustelupalstojen turhaa sotkemista mutta jos aihe liittyy oikeasti blogiisi tuskin kukaan kokee linkkiäsi negatiivisena. Mitään nopeaa kikkaa sisääntulevien linkkien saamiseen ei ole vaan se yleensä vaatii aikaa. Sosiaalinen media, esimerkiksi facebook, toimii hyvänä tapana pyytää esimerkiksi ystäviltäsi kommentteja blogiisi. Tällöin facebookista syntyy luontevia linkkejä blogiisi ja se auttaa blogisi hakukoneoptimoinnissa.

Sanayhdistelmät blogin hakukoneoptimoinnissa

Toimivatko sanayhdistelmät blogin hakukoneoptimoinnissa on hyvä ja aiheellinen kysymys. Sanayhdistelmillä tarkoitetaan sitä, että yhden sanan sijaan blogisi hakukoneoptimoidaan nousemaan kärkeen haettaessa vaikkapa sanoilla "prinsessatyylinen sisustus". Sanayhdistelmiin optimoiminen liittyy blogia useammin erilaisiin kaupallisiin sivustoihin kuten nettikauppoihin, jotka saattavat pyrkiä optimoimaan sivuaan vaikkapa nousemaan kärkeen sanoilla "halpa digikamera" tai "luotettava perheauto".

Hakukoneoptimoinnissa sanayhdistelmiin on mielestäni kaksi suurinta ongelmaa. Harvat sanayhdistelmät ovat niin suosittuja, että niihin kohdistuvia hakuja on riittävästi järkevään blogin hakukoneoptimointiin. Toiseksi hakukoneoptimointia hankaloittaa se, että jo yksittäisiä sanoja ihmiset kirjoittavat usein väärin tai taivutusmuodoissa hakukoneeseen. Sanayhdistelmissä näiden erilaisten variaatioiden määrä vain kasvaa. Näin ollen eriliaisia taivitusmuotoja tulee helposti liian suuri lukumäärä. Positiivisena puolena toki on se, että kilpailevia sivustoja sanayhdistelmille saattaa olla vähemmän. Jos löydät jonkin blogiisi liittyvän sanayhdistelmän, johon kohdistuvia hakuja on riittävä määrä googlessa, saattaa sivustosi nostaminen kärkisijoille olla sanayhdistelmällä joskus yllättävänkin helpppoa.

tiistai 15. helmikuuta 2011

Linkkien vaihto blogin hakukoneoptimoinnissa

Blogiisi johtavien linkkien määrä ja ennen kaikkea laatu vaikuttaa blogisi sijoitukseen hakukoneen tuloksissa kahdella tapaa. Ensinnäkin jo itsessään linkit hyviltä sivustoilta lisäävät sivustosi arvoa hakukoneissa. Toiseksi linkkien kautta tulevat ihmiset lisäävät sivustosi kävijämäärää ja sitä kautta jälleen kerran kasvattavat sen arvoa hakukoneissa. Siksi blogin hakukoneoptimoinnissa kannattaa harkita linkkien vaihtoa hyvien ja luotettavien tahojen, esimerkiksi samasta aiheesta bloggaavien kirjoittajien, kanssa. Helpointa linkkien vaihto on suunnilleen samankokoisten blogien kesken, jolloin kumpikin saa suunnilleen saman verran lisää kävijöitä.

Blogisi hakukoneoptimoinnin kannalta ei ole yhdentekevää se, mistä sanasta linkki sivustollesi lähtee sillä, se vaikuttaa myös siihen miten hakukone arvioi linkkiä. Parasta blogin hakukoneoptimoinnin kannalta on, jos linkki sivustollesi lähtee juuri optimoimistasi hakusanasta tai se ainakin sisältyy linkkiin.

maanantai 14. helmikuuta 2011

Pikaoppimäärä bloggarille hakukoneoptimoinnista

Monet bloggaajat haluavat ymmärrettävästi panostaa bloginsa luettavuuteen mieluummin kuin houkuttelevat sinne lisäkävijöitä hakukoneoptimoinnilla. Heitä varten kokosin muutaman yksinkertaisen neuvon helppoon hakukonenäkyvyyden parantamiseen. Tällöin ei oikein voi vielä puhua blogin hakukoneoptimoinnista mutta näkyvyyden parantamisesta kuitenkin.

  1. Ellet ole vielä aloittanut blogiasi vaan olet varaamassa sen verkko-osoitetta, pyri siihen, että verkko-osoitteessa on blogisi avainsana. Jos kirjoitat vaihto-opiskeluistasi Lontoossa on hakukonenäkyvyyden kannalta parempi, että Lontoo sisältyisi myös verkko-osoitteeseen.
  2. Kirjoita otsikkoon se pääsana, jota potentiaalinen lukija saattaisi hakea hakukoneesta. Jos kirjoitat esimerkiksi käyttökokemukistasi uuden iPadin kanssa otsikoi ennemmin "iPad kokemuksiani" kuin "Uusi leluni".
  3. Kun olet kirjoittanut blogiviestisi, tarkista ennen lähettämistä että kirjoituksesi kohde pääsana on mainittu kirjoituksessa useamman kerran ja mielellään eri taivutusmuodoissa. Jos kirjoitat matkakertomusta Barcelonasta käytä kaupungin nimeä mieluummin kuin esimerkiksi sanoja "matkakohteemme" tai "kaupunki".
  4. Rohkaise muita linkittämään blogiisi. Kaikki linkit muualta blogiisi tuovat paitsi suoraa liikennettä blogiisi mutta myös korottavat sen sijoitusta google hakutuloksissa.

sunnuntai 13. helmikuuta 2011

Blogin hakukoneoptimointi ja päivitystiheys

Jos blogin hakukonenäkyvyyttä haluaa parantaa, eli blogia hakukoneoptimoida, kannattaa kiinnittää myös huomiota blogin päivitystiheyteen. Päivitysnopeudella on merkittävin vaikutus siihen miten usein hakukoneet indeksoivat (käytännössä siis tarkistavat uudet päivitykset) sivusi. Harvoinkin päivittyvä blogi voi siis oikealla sisällöllä päästä hakukoneiden kärkisijoille mutta tämä vie enemmän aikaa. Jos blogin päivitystiheys on riittävän pitkän aikaa nopea hakukoneet alkavat vierailla blogissasi useammin ja uudet kirjoituksesi tulevat nopeammin hakukoneiden tuloksiin mukaan. Mielestäni riippuu kovastikin blogin hakukoneoptimoinnissa käyttämistäsi hakusanoista, kuinka paljon päivitystiheyteen kannattaa panostaa.  Jos kirjoitat paljon ajankohtaisista aiheista on tärkeää, että sisältösi indeksoidaan mukaan google hakuihin nopeasti.

Blogin hakukoneoptimointi ja AdSense -mainokset

Jos blogin hakukoneoptimoinnin tavoite ei ole pelkästään kerätä lukijoita blogisi tärkeälle sisällölle, vaan haluat blogistasi myös mainostuloja Google Ad Sense -mainoksilla, kannattaa blogin hakusanojen mietinnässä kiinnittää huomiota siihen millaisia mainoksia mikäkin hakusana sivustollesi tuo. Tämä tuo hakusanojen valintaan siis vielä yhden mietittävät ulottuvuuden. Kaksi aiempaahan ovat:
  1. Blogin hakukoneoptimoinnissa käytettävien sanojen tulisi vastata mahdollisimman hyvin sivustosi todellista sisältöä.
  2. Blogin hakukoneoptimoinnissa käytettävien hakusanojen tulisi olla sellaisia, joihin kohdistuvia google hakuja tehdään riittävästi.
Jos blogin hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on kerätä mainostuloja Ad Sense -mainoksin, voi tähän nyt siis lisätä kolmanneksi kohdan: Blogin hakukoneoptimoinnissa käytettävillä hakusanoilla täytyy olla riittävästi blogisi sisältöön sopivia mainostajia.

Yksinkertaisimman testauksen aikomillesi hakusanoille voit tehdä ennen blogin hakukoneoptimointia yksinkertaisesti tekemällä itse hakuja googlessa käyttäen näitä hakusanoja. Tarkkaile hakutuloksiin tulevia mainoksia ja mieti miten hyvin uskoisit niiden mainosten kiinnostavan sinun blogisi lukijoita. Mitä paremmin ne mainokset vastaavat blogisi sisältöä sitä suurempi on todennäköisyys, että lukijasi pitävät mainoksista ja saat niistä myös tuloja. Tältäkään osin blogin hakukoneoptimointi ei siis ole suurta tiedettä vaan ihan arkipäiväistä järkeilyä.

perjantai 11. helmikuuta 2011

Sopivia hakusanoja blogin hakukoneoptimointiin

Blogin hakusanaoptimoinnin toimenpiteethän ovat aivan samoja olivat hakusanat, joita optimoidaan sitten mitä tahansa. Lienee kuitenkin järkevää myös uhrata pari ajatusta sille millaisille hakusanoille blogia kannattaa hakukoneoptimoida. Ei nimittäin ole mitään järkeä blogin hakukoneoptimoinnista sanoille, joilla ei tehdä riittävästi hakuja tai hakusanoille, joilla kilpailu on niin kovaa, että hakutulosten kärkisijoille ei ole realistisia mahdollisuuksia yksityishenkilön ylläpitämällä yksittäisellä blogilla. Esimerkiksi tällaisista hakusanoista voi ottaa globaalien suuryritysten nimet. En väitä, että olisi mahdollista mutta lienee aika teoreettinen mahdollisuus, että saisit blogisi hakusanaoptimoitua hakutulosten ykköseksi vaikkapa sellaisilla hakusanoilla kuin Shell, Nokia, Microsoft tai Ford. Toki näillä hakusanoilla tehdään niin paljon hakuja, että jo sijoittuminen kymmenennelle sijalle hakutuloksissa (etusivun alalaitaan hakutuloksissa), saattaa tuoda melkoisen liikenteen.

Ensimmäinen sääntö blogin hakukoneoptimoinnissa toki on se, että hakusanojen pitää oikeasti liittyä sisältöön, jota blogissasi on. Itse tapaan lähestyä asiaa niin, että ensin kirjaan itse pitkän listan mahdollisista hakusanoista, jotka saattaisivat tulla kyseeseen hakukoneoptimoinnissa. Sen jälkeeen menen Googlen avainsanatyökaluun (löytyy helposti google haulla "Avainsanatyökalu"). Tämän avulla google ehdottaa omien sanojeni pohjalta hakusanaehdotuksia ja sen avulla pystyy myös näkemään paljonko kyseisellä hakusanalla tehdään kuukausittaisia hakuja. Esimerkiksi sanalla "sisustusblogi" tehdään googlen palvelun avulla kuukausittain 5400 hakua. Tämä antaa hyvin suuruusluokkaa millaiseen kävijämäärään voi päästä blogilla, joka sijoittuu hakutuloksissa ylimmäksi. Riippuen monesta seikasta, eikä vähiten sivustosi nimestä ja esittelytekstistä, hakutulosten ensimmäinen saattaa saada 20-60% niistä kävijöistä, jotka hakevan sistusblogia googlella. Realistinen tavoite voisi olla saada tällä hakusanalla kuukaudessa 1000-2000 vierailua blogillesi, jos saat sen hakutulosten kärkeen, mikä ei välttämättä tule olemaan helppoa. Tekemäni haun perusteella nykyistä ykkössijaa pitävä sisustusblogi on varsin hyvin optimoitu. Sen sijaan sen jälkeisille sijoille 2-5 saattaa olla helppokin nousta.

Jos tavoitteenasi on vain pitää hauskaa blogia ja saada sille seuraajia saattaa tämä olla täysin riittävä kävijämäärä ja "sisustusblogi" järkevä hakusana blogin hakukoneoptimointiin. Erityisesti kun huomioi, että varsin pienellä vaivannäöllä sisustusblogin saisi nousemaan etusivulle hakutuloksiin. Jos sen sijaan odotat sisustusblogilta edes kohtuullisa mainostuloja ei tämä kävijämäärä riitä. Silloin pitää asettaa rima korkeammalle ja pyrkiä optimoimaan blogi hakutulosten kärkeen myös hakusanalla sisustus. Sillä tehdään avainsanatyökalun mukaan globaalisti yli 100 tuhatta hakua, joista noin 90 tuhatta Suomesta. Jos tällä hakusanalla onnistuu sijoittamaan bloginda hakutulosten kärkeen voi realistisesti odottaa sivustolleen kuukausittain kävijämäärää, joka on viisinumeroinen. Valitettavasti kääntöpuolena tässä on se, että hakusanalla sisustus googlen hakutulosten etusivu täyttyy selvästi varsin laadukkaista hakutuloksista joten oman blogin saaminen hakutulosten TOP 10 ei tapahdu hetkessä. Itselläni ei ole sisustusblogia mutta jos sellaista alkaisin pitämään jatkaisin todennäköisesti etsintää ja pyrkisin löytämään vielä jonkun muun sisustusaiheisen hakusanan, jolle blogini hakukoneoptimoisin. Lähtisin etsimään sisustusaiheista sanaa, jolla hakuja tehdään mielellään useampia kymmeniä tuhansia, mutta joka ei ole yhtä kilpailtu kuin itse perussana "sisustus".

torstai 10. helmikuuta 2011

Nopeita tuloksia blogin hakukoneoptimoinnilla?

Blogin hakukoneoptimointi ei tapahdu minuuteissa, tunneissa, päivissä eikä välttämättä edes viikossa tai kahdessa. Internetistä löytyy toki ohjeita siihenkin miten google indeksointi saadaan tapahtumaan nopeammin mutta itse olen tyytynyt varsin yksinkertaisiin konsteihin. Kun itse lähettää googlelle uuden blogin osoitteen "add url" -toiminnolla ja huolehtii, että blogiin tulee säännöllinen pieni perusliikenne muutamalta järkevältä ja luotettavalta sivustolta, pääsee tällä hyvin alkuun.

Omat viimeaikaiset kokemukseni blogin hakukoneoptimoinnista ovat sellaisia, että yleensä 1-2 viikkoa blogin avaamisesta on mennyt siihen, että blogin avainsanalista on näkynyt Googlen verkkovastaavan työkaluissa ja tästä on mennyt vielä pari viikkoa siihen, että blogi on noussut hakutuloksissa korkeammille sijoituksille. En mitään tieteellistä testausta ole tehnyt mutta käytännön havaintojeni perusteella päivittäin tai useammin päivitetyt blogit ovat nouseet merkittävästi nopeammin kuin harvemmin päivitetyt. Jos haluaa siis blogin hakusanaoptimoinnille hyvän alun kannattaa aluksi päivittää blogia tiheästi. Missään tapauksessa blogin hakukoneoptimoinit ei tuota mitään tuloksia sormia napsauttamalla.

Jos blogin hakukoneoptimoinnin tavoitteena on hankkia tuloja Googlen Ad Sense -mainoksilla kannattaa vielä huomioida, että rahaa sivusto alkaa tuottamaan vielä hitaammin kuin liikennettä. Jos kuvitteellisesti perustat blogin elokuussa ja kirjoituksesi ovat taitavasti hakusanaoptimoituja on realistista odottaa liikennemäärien nousevan kohtuullisiksi syyskuun aikana. Syyskuun mainostulot jäävät vielä todennököisesti pieniksi mutta lokakuu saattaa olla ensimmäinen täysi kuukausi kun liikennemäärät riittävät järkeviin mainostuloihin. Jos lokakuussa sivuston mainostulot ylittävät Googlen Ad Sense minimimaksurajan, maksetaan tulot sivuston ylläpitäjälle marraskuun lopussa. Näin ollen ensimmäinen todennäköinen maksuajankohta on yli kolme kuukautta blogin aloittamisen jälkeen. Nopeaa rikastumista blogin hakukoneoptimoinnilla on siis turha tavoitella ainakaan suomenkielisillä blogeilla.

keskiviikko 9. helmikuuta 2011

Tiivistelmä blogin hakukoneoptimoinnista

Kokosin tähän viestiin lyhyen oppimäärän blogin hakukoneoptimoinnista. Siinä on tiivistelmä aikaisemmista viesteistäni, joissa on käsitelty blogin hakukoneoptimoinnin eri näkökulmia. Vaikka tässä puhunkin blogista pätevät samat asiat mihin tahansa nettisivustoon.
  1. Verkkodomain. Jos vain mahdollista pyri siihen, että blogisi verkkodomain sisältää yhden tärkeimmistä hakusanoista, joilla toivot ihmisten blogisi löytävän.
  2. Jos haluat hyötyä blogisi kävijämääristä taloudellisesti bloggaa palvelussa, jossa saat mainostulot itsellesi. Tällainen on esimerkiksi blogspot. Suositussa vuodatus.net -palvelussa mainostulot menevät blogipalvelun ylläpitäjille. 
  3. Viestien otsikot. Huolehdi, että blogiviestiesi otsikoissa esiintyy aina hakusanat, joilla toivot ihmisten löytävän blogiisi. Tämä on tärkeää blogin hakukoneoptimoinnissa.
  4. Kun kirjoitat blogiviestejeä huolehdi, että tärkeimmät hakusanat toistuvat riittävän usein tekstissä ja mielellään eri taivutusmuodoissa. Älä kuitenkaan liiottele tai tee ylimääräisiä sanalistoja hakusanoista sillä Google saattaa tulkita ne huijausyrityksiksi ja sivusi sijoitus hakupalvelussa laskee. Silloin blogin hakukoneoptimointi kääntyy itseään vastaan.
  5. Kirjoita ainakin välillä riittävän pitkiä viestejä, joissa hakusanat toistuvat säännöllisesti. Jos kirjoitat hajanaisia lyhyitä viestejä sivustollasi useimmiten toistuvat sanat ovat todennököisesti blogipalvelun tekniset ylläpitosanat kuten "kommentoi", "lähetä linkki" jne.
  6. Kirjoita säännöllisesti. Blogin hakukoneoptimointi ei ole lyhytjänteistä hommaa. Maailmalla on varmasti miljoonia bloggaajia, jotka aloittavat blogin mutta lopettavat sen ylläpidon heti. Siksi aloittava blogi saa hakukoneissa erittäin alhaisia sijoja kunnes viestejä ja säännöllisiä päivityksiä on riittävästi.
  7. Blogin hakukoneoptimointi ei saa liikaa laskea sivuston luettavuutta sillä Google arvostaa korkeammalle sivustoja ja blogeja, joissa on paljon kävijöitä ja joissa kävijät vierailevat pitkään.
  8. Etsi luontevia paikkoja, joihin voit lisätä linkin blogiisi. Blogisi sijoitus hakukoneissa nousee mikäli internetissä on paljon linkkejä sivustoosi. Mitä luotettavammilla ja isommilla sivuilla linkki on sitä suurempi painoarvo sillä on.
  9. Seuraa blogisi Avainsanalistaa Google verkkovastaavan työkaluissa. Avainsanalista kertoo sinulle mitkä sanat Google on tulkinnut tärkeimmiksi sanoiksi kirjoituksissasi ja niille google antaa hakukoneessaan suurimman painoarvon. Avainsanalistan kärjessä tulee olla ne sanat, joilla haluat blogisi löytyvän. Kaiken kaikkiaan siinä on tärkein ydin blogisi hakukoneoptimoinnissa.
Yllä olevassa listassa on siis kahdeksan yksinkertaista asiaa, joilla blogin näkyvyyttä hakukoneíssa voi nostaa. Blogin hakukoneoptimointi ei ole siis mitään taikatemppujen tekoa vaan blogin monipuolista muokkaamista hakukoneoptimointi mielessä.

tiistai 8. helmikuuta 2011

Sekalaisia vinkkejä blogin hakukoneoptimoinnista

Tähän kirjoitukseen olen koonnut kokoelman löytämiäni yleisiä ohjeita hakukoneoptimoinnista. Kaikkien niiden toimivuudesta en ole itse täysin vakuuttunut ja siksi kommentoinkin niitä välillä.

Google pitää vanhoista ja vakiintuneista sivustoista. Tämä monella hakukoneoptimointi sivustolla mainittu seikka pitää paikkansa. Ensimmäisinä viikkoina ja kuukausina uuden sivuston on vaikea päästä korkealle Googlen hakutuloksissa. Esimerkiksi viime talvena tein itse eräälle vahvasta kesäsesongista nauttivalle yritykselle uudet verkkosivut. Sivut valmistuivat tammikuussa ja vei monta kuukautta ennen kuin ne taitavalla hakukoneoptimoinnilla saatiin nousemaan yrityksen myymien tuotteiden nimillä haettaessa hakutulosten kärkeen.

Toivotut hakusanat saavat suuremman painoarvon otsikoissa ja jos ne lihavoidaan. Näistä ensimmäinen omien kokemustenikin mukaan pitää paikkansa mutta itse leipätekstiin kirjoitettuna hakusanan lihavoinnista en ole huomannut olevan merkittävää apua.

Google pitää pitkistä kirjoituksista. Tämä pitää paikkansa ainakin sen vuoksi, että pidempään tekstiin on helppo sijoittaa hakusanoja luontevasti blogin hakukoneoptimointia ajatellen. Joissain lähteissä mainitaan erikseen, että yli 300 sanaiset tekstit saisivat Googlessa suuremman arvon. Itse en ole testannut onko 299 sanainen teksti huonompi kuin 301 sanainen mutta yleisesti ottaen pidempi kirjoitus on usein parempi.

Varo piilottamasta tarkoituksella tai vahingossa hakusanoja. Maailmalla on monia sivuja, jotka yrittävät nousta hakutulosten kärkeen valheellisin keinoin. Esimerkiksi aikuisviihdesivusto saattaa yrittää piilottaa sivuunsa asiatekstiä, jotta se nousisi hakutulosten kärkeen myös muilla kuin alaan liittyvillä hakusanoilla. Siksi Google tarkkailee tällaisia ja nämä yritykset laskevat sivuston arvostusta hakutuloksissa. Älä siis koskaan kirjoita taustan väristä tai sitä lähellä olevaa tekstiä tai kirjoita niin pienellä fontilla, että se ei ole silmin luettavissa. Google saattaa tulkita tällaiset huijausyrityksiksi ja sivustosi sijoitus hakutuloksissa laskee sen vuoksi. Blogin hakukoneptimoinnissa ei siis kannata yrittää huijata hakukonetta.

Päivitä blogiasi ahkerasti ja säännöllisesti mutta säilytä fokus. Google pitää sivustoa joka päivittyy säännöllisesti parempana ja arvelee sen tarjoavan tuoretta tietoa ja siksi päivitysaktiivisuus vaikuttaa hakutuloksiin. Tämä on järkevää. Tuskin kukaan haluaa lukea viimeksi 2008 päivitettyä blogia enää 2011. Muista kuitenkin, että blogisi fokus täytyy säilyä eli älä rönsyile kirjoituksissa liikaa. Jos sivustosi sisältö muuttuu liiaksi Google saattaa jopa luulla, että tähän verkko-osoitteeseen on tullut uusi sivusto ja silloin menetetät sen edun mikä vanhemmalla sivustolla on hakutuloksissa. Kuten jo aiemmin kirjoitin google siis arvostaa vanhempia sivustoja korkeammalle kuin uusia. Blogin hakukoneoptimointi on siis pitkäjänteistä työtä.

Hyvien hakusanojen löytäminen blogin hakukoneoptimointiin, osa 2.

Edellisessä kirjoituksessa käsittelin sitä, mitkä ovat hyviä hakusanoja blogin hakukoneoptimointiin kävijöiden houkuttelun kannalta. Siinä tultiin siihen lopputulokseen, että blogin hakukoneoptimoinnin kannalta parhaita hakusanoja ovat sanat, jotka ovat riittävän harvinaisia, jotta haut kohdistuvat järkevästi, mutta eivät liian harvinaisia, jotta sanaan kohdistuvia hakuja Googlessta tehdään tarpeeksi. Tässä osassa 2. huomioidaan lisäksi asian kaupallinen puoli eli jos tavoitteenasi ei ole pelkästään kävijöiden saaminen blogiisi vaan haluat tehdä blogillasi rahaa Googlen Ad Sense -mainoksilla. Tällöin blogisi hakukoneoptimoinnissa tulee ottaa huomioon se, että hakusana houkuttelee sivullesi sopivia mainoksia ja saat mainoksista myös tuloja.

Blogin hakukoneoptimoinnissa kannattaa siis miettiä myös sanan kaupallista puolta, jos haluat tehdä rahaa blogillasi. Googlen Ad Sensessä sinulle blogin pitäjänä maksetaan sivullasi oleviin Google-mainoksiin kohdistuvista klikkauksista. Maksettava hinta määräytyy googlen järjestelmässä kysynnän ja tarjonnan mukaan. Parhaimman tuoton saat yleisesti ottaen hakusanoista, joilla on paljon maksuhaluisia mainostajia. Onneksi googlen Ad Sense -mainonta on tällä hetkellä erittäin suosittua eli hyvin monella alalla on riittävästi kohdennettuja järkeviä mainoksia mutta toki yhdestä klikkauksesta maksettava hinta vaihtelee suurestikin. Tämä on ehdottomasti asia, joka kannattaa ottaa huomioon blogin hakukoneoptimoinnissa. Aivan ensimmäisen helpon testin asiassa voit tehdä hakusanoja suunnitellessa kun kokeilet itse hakea niitä googlessa. Jos google hakutulosten mukana tulee sekä hakutulosten yläpuolelle että sivuun useita mainoksia on ainakin tällä hetkellä kyseisillä sanoilla useita mainostajia. Jos mainoksia tulee vain muutama tai ei lainkaan kannattaa sellaiset hakusanat unohtaa blogin hakukoneoptimoinnissa mikäli tavoitteenasi on tienata rahaa blogissa näytettävillä Ad Sense -mainoksilla.

Hyvien hakusanojen löytäminen blogin hakukoneoptimointiin

Hyvä hakusana blogin hakukoneoptimointiin on sellainen sana, joka oikeasti liittyy blogisi aiheeseen ja sisältöön tiiviistä. Tästä kriteeristä ei kannata joustaa. Toinen vaatimus hyvälle hakusanalle on se, että hakusanan pitää olla sellainen, että sitä haetaan riittävästi googlen hakukoneessa. Eri hakusanojen hakutilastoja voit tutkailla Googlen omassa tilastopalvelussa. Se on avoin kaikille googletunnukset (esim. gmail) omaaville käyttäjille. Alla on esimerkkinä tuosta palvelusta löytyvä tilasto siitä, miten sanaa hakukoneoptimointi on haettu googlesta viime vuosina.

maanantai 7. helmikuuta 2011

Julkaisupaikka ja blogin hakukoneoptimointi

Blogisi sijoituksiin hakukoneiden tuloksissa vaikuttaa myös se millaisilla servereillä blogisi sijaitsee. Suureen blogipalveluun kuten vuodatus.net tai blogspot.com kirjoitettu blogi on aina suhteellisen hyvillä servereillä verrattuna siihen, että sinulla on oma serveri ja siellä oma blogiohjelmisto. Blogin hakukoneoptimoinnin kannalta iso blogipalvelu on siis parempi vaihtoehto.

Omat blogini julkaisen googlen bloggerin avulla blogspot osoitteessa kuten tämänkin blogin osoitteesta huomaat. Merkittävimmät edut blogspot blogissa ovat:
  • Helppoja luoda ja ylläpitää
  • Google Ad Sense -mainosten näyttäminen on vaivatonta. Pääset siis nauttimaan itse mainostuloista, jos blogisi on hyvän hakukoneoptimoinnin ansiosta saavuttanut suuren suosion. Näin ei ole esimerkiksi vuodatus.net blogeissa, joissa mainostulot menevät palvelun ylläpitäjälle.
  • Integrointi Ad Sense -mainoksiin ja sitä kautta myös Google Analyticsiin on vaivatonta.
Päädyit itse pitämään blogiasi missä tahansa palvelussa pätee siihen silti kaikki samat blogin hakukoneoptimoinnin lainalaisuudet, joista tässä blogissa kirjoitan.

Verkko-osoitteen vaikutus blogin hakukoneoptimoinnissa

Blogisi verkko-osoitteella eli URL:lla on myös oma tärkeä vaikutuksensa blogisi hakukoneoptimoinnissa. Jos vain mahdollista verkko-osoitteen tulisi sisältää se kaikkein tärkein hakusana, jolla haluat ihmisten hakukoneissa löytävän blogisi. Kuvitteellinen esimerkki on Leena nimisen henkilön muotiblogi. Jos Leena haluaa optimoida hakukoneissa bloginsa löytymään hakusanalla muotiblogi kannattaa se sisällyttää myös rekisteröitävään verkko-osoitteeseen sillä se parantaa googlen hakutuloksissa näkyvyyttä. Täsmälleen samat sisällöt ja kirjoitukset verkko-osoitteessa leenanmuotiblogi.verkkodomain.com saa siis paremman hakutuloksen hakusanalla muotiblogi kuin vaikkapa verkko-osoitteessa leenankirjoituksia.verkkodomain.com.

Verkko-osoite ei toki ole ainoa hakutuloksiin vaikuttava tekijä eli jos olet jo rekisteröinyt blogillesi osoitteen, jossa ei satu olemaan mielestäsi tärkeitä hakusanoja, ei kannata menettää vielä toivoaan vaan käyttää muita keinoja blogisi hakukoneoptimointiin.

Blogin hakukoneoptimointi

Oletko uusi bloggaaja? Jos olet, olet juuri oikeassa paikassa tutustumaan blogin hakukoneoptimointiin.

Oletko vanha bloggaaja mutta kyllästynyt blogisi vähäisiin kävijämääriin? Jos olet, olet juuri oikeassa paikassa tutustumaan blogin hakukoneoptimointiin.

Mitä blogi hakukoneoptimointi on?
Blogin hakukoneoptimointi on yksinkertaisesti sitä, että kirjoittaessasi ja muokatessasi blogia pyrit vaikuttamaan siihen miten blogisi näkyy hakukoneiden (erityisesti googlen) hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi ei luonnollisestikaan rajoitu mitenkään erityisesti blogeihin, vaikka niiden näkökulmasta kirjoitankin, vaan samat lainalaisuudet ovat toki voimassa mille tahansa verkkosivuille.

Yksinkertaisia vihjeitä uuden blogin kirjoittajalle blogin hakukoneoptimointiin
Koska uuden blogin kirjoittajana sinulla on paljon muutakin mietittävää bloggaamisessa kuin hakukoneoptimointi suosittelen, että et mieti sitä liikaa tai anna sen vaikuttaa kirjoittamiseesi liikaa. Hyvä aloitus hakukoneoptimointiin on kun etenet seuraavien neuvojen mukaan:
  1. Ellet ole vielä varannut blogillesi verkko-osoitetta kannattaa lukea kirjoitukseni "Verkko-osoitteen vaikutus blogin hakukoneoptimoinnissa" ja "Julkaisupaikka ja blogin hakukoneoptimointi".
  2. Kun aloitat blogisi muista ilmoittaa blogisi url-osoite googlelle. Se onnistuu helpoiten kun kirjoitat googleen hakusanaksi "add url" ja hakutuloksiin ilmaantuu varmasti ensimmäiseksi Google add url -sivusto. Ilmoitat siinä oman blogisi osoitteen ja näin google tietää indeksoida sivusi. Muista, että varsinkin alkuvaiheessa uuden blogin indeksointi googlen hakutuloksiin saattaa kestää viikkoja. Oman kokemukseni mukaan 1-3 viikkoa, aktiivisesti päivittyvän blogin google käy indeksoimassa nopeammin.
  3. Kirjoita blogitekstisi ensin aivan niin kuin kirjoittaisit ne muutenkin. Älä mieti tässä vaiheessa liikaa hakukoneoptimointia sillä se saattaa liikaa heikentää tekstin luettavuutta. Muista että kirjoitat ennen kaikkea kuitenkin lukijoille etkä hakukoneille.Kirjoita teksti valmiiksi ja tallenna luonnos mutta älä vielä julkaise tekstiä.
  4. Kun teksti on valmis mutta et ole vielä julkaissut sitä, mieti muutama (1-3) avainsanaa, joita googlesta tai muusta hakukoneesta etsivän, haluaisit löytävän tekstisi.
  5. Kun olet miettinyt sanat valmiiksi varmista, että ne löytyvät kaikki tekstistäsi perusmuodossaan sekä mahdollisesti muutamassa yleisimmässä taivutusmuodossaan. Älä lisäile sanoja teennäisesti tekstiin mutta esimerkiksi voit korvata vaikkapa muutaman "tämä" tai "se" tai muun täytesanan itse pääsanalla, jota haluat hakukoneen löytävän. Älä toisaalta innostu liikaakaan sillä muutoin hakukone saattaa tulkita sivustosi vain hakujen kalasteluyritykseksi ja se laskee sijoitustasi hakutuloksissa. 
  6. Päivitä blogiasi säännöllisesti niin että blogissasi alkaa olemaan toistakymmentä kirjoitusta. Noudata joka kerta kohtien 2-5 ohjeita.
  7. Tutustu googlen verkkovastaavan työkaluun (google webmaster tools). Löydät ne helposti hakemalla googlessa "verkkovastaavan työkalut". Rekisteröin itsesi blogisi ylläpitäjäksi ohjeiden mukaan ja pääset tutustumaan siihen miten Google näkee sivustosi. Verkkovastaavan työkalujen kohdasta "Sivustosi verkossa" alakohdasta "Avainsanat" näet miten google on sivuasi lukenut. Muista, että tämä ei tapahdu tunneissa tai päivissä vaan todennäköisesti muutaman viikon kuluttua siitä, kun olet aloittanut blogisi. Kohdasta avainsanat näet eri sanojen löytötiheyden blogissasi listan kärjessä ovat ne sanat, joita google painottaa eniten blogistasi. Niiden sanojen pitäisi olla juuri niitä, joita olet itse miettinut kirjoittaessasi blogia. Tutustu muutenkin verkkovastaavan työkaluihin, sillä ne ovat yksi tärkeimmistä työkaluistasi blogin hakukoneoptimoinnissa.
  8. Kun sinulla on käytössäsi verkkovastaavan työkalujen avainsanalista ja seuraat aktiivisesti eri sanojen sijoitusta siellä ja huomioit sanat kirjoittaessasi uusia tekstejä olet jo ottanut erittäin tärkeän ensimmäisen askeleen blogisi hakukoneoptimoinnissa. Suosittelen, että kun tämä on sinulla hallussa, päivität blogiasi jonkin aikaa säännöllisesti. Muista, että blogisi aktiivisuus vaikuttaa myös sen sijoituksiin hakukoneissa. Kun blogissasi alkaa olemaan enemmän kirjoituksia, on järkevää siirtyä seuraaviin vaiheisiin blogin hakukoneoptimoinnissa.
Yksinkertaisia vihjeitä vanhan blogin kirjoittajalle blogin hakukoneoptimointiin
Tässä on yksinkertaisia vihjeitä sinulle, jolla on jo blogi mutta mutta et ole miettinyt sen hakukoneoptimointia.

  1. Aloita blogisi hakukoneoptimointi tutustumalla Googlen verkkovastaavan työkaluihin. Rekisteröi itsesi sinne ja itsesi blogisi haltijaksi niin näet miten Google näkee sinun blogisi.
  2. Luotuasi toimivat tunnukset verkkovastaavan työkaluihin mieti hetki omasta blogistasi tärkeimpiä avainsanoja. Jos kirjoitat esimerkiksi matkailublogia Rivierasta, ne voisivat vaikkapa olla: Riviera, Nizza, Cannes, Monaco, Etelä-Ranska, hotelli ja Helsinki-Nizza. Mene sen jälkeen verkkovastaavan työkalujen kohtaan "Sivustosi verkossa" -> "Avainsanat" ja vertaa googlen avainsanalistaa omaasi. Yksinkertaisimmillaan hakukoneoptimoinnissa on kyse siitä, että blogisi muokataan niin, että haluamasi hakusanat nousevat avainsanoiksi myös hakukoneen mielestä.
  3. Jos itse miettimäsi avainsanat ovat sijoilla 1-10 Google avainsanalistalla, voit onnitella itseäsi. Olet hakukoneoptimoinut sivuasi hyvin puoliksi vahingossa. Näin tietysti käy luonnostaan, jos blogissasi on selkeä fokus ja aihepiiri.
  4. Useimmiten kuitenkin käy niin, että avainsanalistan kärjessä eivät ole ainakaan pelkästään toivotut avainsanat, ellei tätä ole aktiivisesti mietitty blogia kirjoittaessa. Ensimmäinen toimenpide mistä lähdet liikkeelle on se, että blogiisi pitää tulla lisää kirjoituksia, joissa esiintyy luontevasti mutta riittävän usein miettimäsi avainsanat. Blogin hakukoneoptimointi lähtee liikkeelle siitä, että jatkat blogin aktiivista ylläpitämistä muistaen riittävästi toistaa puuttuvia tai liian alhaisilla sijoillta olevia hakusanoja. Samalla kannattaa karttaa sellaisia listalla ylhäällä olleita turhia täytesanoja, joiden et halua siellä olevan. Usein sinne tahattomasti saattaa nousta sellaisia sanoja kuten tänään, uusi, vanha, hieno jne.
  5. Kun olet kirjoittanut toistakymmentä päivitystä blogiisi muistaen riittävän avainsanojen toistamisen palaa verkkovastaavan työkaluihin ja katso onko avainsanalista muokkautunut toiveidesi mukaan. Todennäköisesti ei täysin mutta toivottavasti ainakin osittain. Älä lannistu sillä blogin hakukoneoptimointi on hiljalleen tapahtuva prosessi, joka ei koskaan tule päätökseen. Tärkeintä on, että etenet koko ajan oikeaan suuntaan hakukoneoptimoinnissasi.
Lopuksi vielä muutama varoituksen sana blogin hakukoneoptimoinnista. Muista käyttää kieltä aina luontevasti eli kirjoita kuitenkin ihmisiä äläkä googlen hakukonetta varten. Sellaiset kikkakonstit kuin hakusanojen lisääminen ylimääräisinä sanoina taustan värisinä tai 0-kokoisella fontilla, ovat temppuja, joita kannattaa välttää. Google tunnistaa tällaiset teennäiset temput ja todennäköisesti tämä laskee sivustosi sijoitusta googlen hakutuloksissa.

Tässä ensimmäinen kirjoitukseni blogin hakukoneoptimoinnista. Jatkan päivittelyä kirjoittelemalla lisää syventävistä aiheista liittyen blogin hakukoneoptimointiin.